09 april 2017

Om legalisering av cannabis (igen)

Jag har skrivit om det förr, men det är som om vissa inte riktigt förstått, så jag gör det igen. Det finns inget mysigt, coolt, vänster eller rebelliskt med att använda cannabis. Det är en drog och den gör dig slö i skallen och asocial och det är inte bara mitt lösa tyckande och egna erfarenheter som talar, utan det är så vetenskapligt bevisat som något kan bli. Bakom det intensiva kampanjandet för legalisering finns starka ekonomiska intressen, särskilt i USA och den murbräcka man använder för att få skiten legaliserad handlar om medicinska effekter, men från USA vet vi också att nästa steg när man tillåtit försäljning av medicinsk marijuana är att släppa det helt fritt. Jag vet inte mycket om medicin, men jag vet att när man får morfin mot sina smärtor eller amfetamin mot sin svåra ADHD, så är det inte från vita påsar som man köper i parken, utan synnerligen kontrollerat. Så sker också med preparat som innehåller cannabis. Detta är fakta som man kan googla fram mycket enkelt. Ändå får jag diskutera frågan med allt från socialdemokratiska politiska sekreterare till MFF-fans som tycker det är så vuxet och bra att röka skit på läktaren. Ibland hamnar man också i förvirrade diskussioner om att det måste tillåtas, eftersom vi inte lyckats utrota det. Det faller på sin egen dumhet. Vi avskaffar inte trafikljusen för att några kör mot rött. Så. Av mig får ni bara nolltolerans. De droger som redan är tillåtna skadar tillräckligt mycket.

Inga kommentarer: