20 mars 2015

Ni kan stoppa upp er heder #Biskop

Tydligen är ursprunget till morden på Vårväderstorget svartsjuka. En snubbe satt inne och då passade en annan glad gamäng på att stjäla den inspärrades flickvän, som det heter. I en värld där heder betyder allt, som det står i någon av tidningarna. Så här tycker jag: ni kan stoppa upp er heder någonstans. Ni kan ta er påklistrade ömkliga ursäkt till manlighet och försvinna någonstans långt bort. Få saker är så oattraktiva som svartsjuka och synen på partners som ägodelar som man ska bevaka och försvara kan jag inte begripa överhuvudtaget. Var och en äger sig själv, det spännande och bekräftande är att någon frivilligt väljer mig, men priset är såklart att man kan bli bortvald. Jag som helt nyligen, nästan helt bokstavligen fått mitt hjärta förstört, vet att metaforen om krossade hjärtan inte är sann. Det är inte liv och död att inte alla vill ha mig.
Hur min gamla barndomsstadsdel hamnat så snett och fel är ingen tiotusenkronorsfråga. Det är det där med att en förvrängd syn på manlighet och heder fått tillfälle att växa hos killar med bokstavligt talat för mycket fritid. Det är inget som inte lite sund genuspedagogik och sysselsättning kan förebygga.

Inga kommentarer: