29 augusti 2023

40 år. Kanske dags att dra nu?

Farsan och jag stuvade in mina saker i bagagen på hans BMW och allt fick plats. Jag reste lätt genom livet. Sen lämnade vi Ekedalsgatan, Majorna och körde ner till Malmö. Efter att vi hade stuvat in sakerna i den lånade lägenheten på Åhusgatan, så åkte vi och badade, för det var en väldigt varm dag. Malmö tog emot mig med öppna armar, men det tog ändå lite tid innan jag besvarade kramen. Att flytta till Malmö var ett beslut i all hast, så har mitt liv sett ut. I början var jag ensam, men jag köpte en begagnad cykel av märket Hermes och cyklade omkring och lärde känna min nya stad. Kockums fanns och strumpfabriken, men stan var på dekis, det var många avrivna tomter som kallades bombhål, som om det hade varit krig. Kvar i Göteborg var vänner och jag lämnade också dogmer och bokstavsvänster och renades i Öresunds ljumma vågor. Nu finns allt jag har här, i en stad som jag varit med att förändra. 40 år på dagen, i morgon onsdagen den 30 augusti. Det är blandade känslor, som alltid. Tvivel och sökande. Det gick aldrig över.
Det är kanske dags att dra nu?

Inga kommentarer: