15 februari 2020

Blockad av av en gammal vän

Nu har hon blockat mig på fb, min gamla kompis från 90-talets kamp mot kärnvapen och vapenexport. Så sent som för ett år sen beskrev hon mig som intelligent och med humor. Men den som länkar från Fria Tider och säger sig misstro vanliga media som Trelleborgs Allehanda och SR måste få mothugg. Jag ska kunna se mitt barnbarn i hennes bruna ögon under resten av mitt liv och säga att jag var en av dem som stod emot. Och det är ett tecken i tiden att vi sluter oss i våra bubblor. Hade Jeanette (för så heter hon) varit tvungen att öga mot öga med oss icke-arier och mindervärdiga försvara den rasistiska dynga hon sprider, så hade hon mött mothugg och kanske tagit intryck. Nu är blockeringen gjord på fem röda sekunder. Jeanette tycker sig förstås inte kämpa för rasism eller för att personer med npf ska sättas i läger. Jag tror hon skulle förfäras vid tanken. Men har du minsta lilla bildning så fattar du vad det handlar om. NSDAP gick inte till val på att bygga förintelseläger. Det blev liksom så efterhand, bara. Bit för bit skjuts gränsen för det möjliga framåt. Det är därför vi måste ta debatten också med såna vi trodde var vänner. Det är som att du ska gå vid första slaget och att killar som tafsar måste stoppas vid första ovälkomna beröringen. Saker hänger ihop. 

Inga kommentarer: