29 juli 2010

Jesus var ingen kristdemokrat

Åh, Annelie, vad är det som smärtar dig ?
Ja, några av dina surt fövärvade skattepengar går till att sprida budskapet att all kärlek är bra kärlek. Och visst förekommer det ekivoka budskap på pridefestivalen. Eller, vad vet jag, jag är ju här i det fjärran Malmö. Ni vet att jag har mina synpunkter på pride, att dom inte tar striden där fronten går, på landsbygden och i de invandrartäta förorterna. Men jag föredrar varje dag en ryggdunkande exkluderande pridefestival, framför ett kallt KD-samhälle med moralpoliser i varje hörn.
Av hela mitt hjärta undrar jag vad som driver människor att arbeta politiskt för att hindra människor att vara det dom känner att dom är och vill vara. Kristdemokraterna grundades för att hindra att kristendomsundervisningen blev till religionskunskap och för att stoppa filmen 491. Evangelium betyder glatt budskap, men jag ser ingen glädje hos dom som vill reglera och kontrollera oss ända in i det allra privataste.. Störst av allt är kärleken, sa sjömansprästen Lars när jag och Sara vigdes; större än tron och hoppet. Ändå är kristendomens (självutnämnda)apostlar i svensk politik så rädda för så mycket mänsklig kärlek. Jesus själv sa att hans lärjungar inte skulle vara rädda. Jesus var i sanning ingen kristdemokrat.

Inga kommentarer: