13 maj 2009

Inte ens Göran.

En kvinna som jag är ytligt bekant med gjorde vid ett tillfälle abort därför att hon inte ville ha en flicka som skulle tvingas genomlida samma helvete som hon själv hade gjort under sin uppväxt. I det sammanhang min bekant oftast vistades, var en kvinna bärare av familjens heder och skulle varken välja vänner, yrke eller partner. Eller nåt annat heller för den delen. Jag tänker på min bekant när jag läser att kd ännu en gång försöker begränsa aborträtten, denna gång genom att vilja neka föräldrar relevant information under graviditeten. Det parti som mer än något annat värnar om de traditionella könsrollerna kan såklart inte förstå att en religiöst färgad sexistisk politik faktiskt innebär att flickebarn är mindre önskvärda än pojkar. Och att fri abort innebär att inte ens Göran Hägglund får överpröva en kvinnas beslut att göra abort.

Inga kommentarer: