16 oktober 2021

MoralistPartiet kongressar

Det brukade vara soliga vårdagar. Jag minns Hudiksvall särskilt väl och när vi var i Järna och åt vegansk mat med samma människor som det sen gjordes elaka dokus om, för att deras skolor var ett flummigt kaos. Att vara miljöpartist var att vara lite finare och bättre. Låt vara att kongresserna ibland fattade beslut som partiledningen inte gillade och sen inte låtsades om. Det tog också tid att få de gamla grönavågarna att fatta att livet i stan kunde vara lika miljöbra som att bo på landet med hundra ungar och odla sin egen potatis. Nu samlas MP till kongress igen, men det är höst och digitalt och nu ska de svänga åt vänster, läser jag. Det är välkommet, förstås. För mer än annat är MP tyvärr moralism, individuella val och brist på klass- och maktanalys. Den ensamstående mamman i kåken utanför Sjöbo straffas med högre bensinpriser för sin gamla 240, medan professorn i Lund som just köpt en Tesla får 70 000 i premie av staten. Vi ska gynna de bra valen, liksom. Men det är inte livsstilism som förändrar världen, utan tunga kollektiva beslut och investeringar. Sossig skit som fabriker, förskolor och hyresrätter. På min balkong får man röka, men inte på uteserveringarna på torget. Ibland glömmer jag också att sortera mina sopor. Så skjut mig, MP (fan, nu skrev jag en vapenmetafor igen). Men igen. Rökning på uteserveringar är bara farligt för rökaren själv. Sluta, liksom. Däremot finns det fortfarande arbetsmiljöer där ventilationen är så kass att se anställda blir sjuka av det. Men om vanligt folks vanliga liv hör vi inte mycket från MP. De som går upp tidigt, skrapar rutan på bilen och kör iväg till ett ganska trist jobb, men där jobbarkompisarna är sköna att hänga med. De flesta av oss jobbade på det viset även under pandemin, you know. 
Några av mina finaste är fortfarande miljöpartister och kommer så att förbli. Det är nästan roligare att träffa dem nu när vi är med i olika partier. Det blir lite mer stuns i diskussionen. Jag ångrar inte min tid i MP, är stolt över cykelbanor som inte funnits utan mig, över att ha varit med och satt kamp mot antisemitism och hedersförtryck på dagordningen (delvis med internt motstånd).
Men moralism är ingen bra grund för ett politiskt ställningstagande. Det är finare att möta människor där de är. Lyckas MP med det, så kan de ha en framtid. 

Inga kommentarer: