09 augusti 2020

Bra på att prata

 Försöker lära mig hebreiska, så jag åtminstone kan något. Den som kan något är någon. Mitt ex funderade ett tag där vi satt på familjeterapin och kom sen fram till att "Anders är bra på att prata". Det var så långt hon kunde sträcka sig när det kom till komplimanger. Terapeutens fråga hade just varit vad Anders är bra på. Och jag trodde henne, för jag tror oftast folk. Senare skulle hon komma att utse mig till narcissist och sig själv till en extra känslig person. Det var något hon läst i Må bra.  Då trodde jag henne inte längre, men kollade ändå upp för säkerhets skull. Men attt kalla någon narcissist är lite försåtligt, ty narcissisten vet inte om sitt tillstånd, det ligger i diagnosens natur. Det sägs vara någon med extremt höga tankar om sig själv, någon som tycker att få kvalar in som vänner eller partners. Det senare kan jag skriva mitt namn under, eftersom jag aldrig tycks bli kär nuförtiden. Det förra inte så mycket. Och jag kan liksom inget. Andra slår rekord, behärskar alla tonarter och ackord, blir publicerade och får utmärkelser eller rikedom. Jag bara: okej. Har dessutom starka dubier om mina föräldraskills. Om det blev folk av mina ungar, så inte var det min förtjänst. Ändå duger jag lika bra som någon annan. Jag är lite av varje och utan skuld, i varje fall inte med mer skuld än någon annan. Det har jag gått i terapi för att reda ut. Jag låter sakerna vara och bero. Det finns en värld att förändra, ständigt nya ungar som ska skolas in och exet blev ju ett ex på goda grunder. Sen slår det mig att detta med att vilja vara så bra och gärna berömd är något ganska nytt. Mina föräldrar och de före dem kunde nöja sig med att vara kuggar i maskinen och för det mesta göra det som behövdes för andra och utan likes eller hjärtan. I huvudsak utan skuldkänslor, dessutom.  Men vi ska ju förverkliga oss med våra coola livsstilar och allt andas ego runt vår tid. Individuella löner och lösningar, ledarskap och personligt ansvar. Här ska vi inte vila i någon annans famn. Det kanske inte gör så mycket att jag bara är bra på att prata. Och snart även på hebreiska. 

Inga kommentarer: