19 oktober 2019

Jag vill inte äga någon

Ett minne kom upp på Facebook. Det är tydligen två år sedan jag och mitt då ganska nyblivna ex var och lyssnade på den amerikanske författaren Ariel Levy på Stadsbiblioteket. Vi pratade lite med henne sen vid signeringen och berättade om den bok vi höll på stt skriva tillsammans, en självbiografisk roman om några som kunde varit vi, men vars (vilkas?) liv vi passade på att göra mer spännande än verkligen. Inte autofiktion. Vi hade dessutom bestämt huvudkaraktärernas namn efter de skådisar vi ville se i huvudrollerna när det var dags för filmatiseringen. Ariel Levy blev eld och lågor över vårt projekt. Nu ligger vårt färdiga manus uppe i cyberrymden, opublicerat. Saker hände, som en säger. Mitt ex kände en obändig lust att gå vidare, som det kallas. När hon började dejta så fick jag lova att låtsas som om vi aldrig ens så mycket som träffades och drack kaffe, än mindre hade skrivit ett manus ihop. Själv har jag berättat för hela världen att jag och mitt ex hade en god relation och skrev ihop och tänker att den som träffar mig får träffa hela mig och inte någon bild av mig som jag vill förmedla och i det ingick både skrivande och ex. Så förblir det. Möjligen är det en dålig strategi, för jag träffar ingen, medan exet är inne på sitt andra förhållande sen den där dagen vi pratade med Ariel Levy. Det får vara som det måste. Jag har levt tillräckligt länge i lögner och kanske i tidigare perioder i livet tagit höjd för verklig eller inbillad svartsjuka. Men ingen kommer i min närhet som stänger in mig eller för vilken jag stänger in mig. Ta mig som jag är eller inte alls. Åh, hon och jag hade så mycket kul tills vi inte hade det längre. Jag behöver inte någon syndabock för att livet gnisslat emellanåt. Det är mitt eget verk och mina egna val. Och jag måste leva mina övertygelser här och nu och varken fly med tunga steg i nya fina löparskor eller på en illuster resa någonstans. Som man i en patriarkal värld får jag således medvetet backa från ambitioner om att äga någon annan människa, mer än vad icke-män behlver. Och det räcker gott att ha styr på mitt eget liv. 

Inga kommentarer: