09 juli 2019

Röda läppar, gröna ögonlock

Jag målar mina läppar röda med en pensel och mina ögonlock gröna. Jag är kass på det, det är inget jag vanligen gör. Egentligen är det bara en tillfällighet, en sån där Andersimpuls, ni vet. Jag och min vän med det fina lockiga håret sitter och pratar och några ungar går loss inne i ateljén och vi går in där. Och medan vännen/kollegan hjälper till att måla ungarna, så målar jag mig själv. En ska utmana. Redan att jag som man kan nedlåta mig till att ha ett kvinnojobb och inte bara undervisa, utan faktiskt också hjälper ungar inne på toa gör mig till cuck eller hjälte, beroende på vem du pratar med. Och jag har sett till att pynta avdelningen med regnbågar och ett tag satt det bilder på Linnéa Claesson, Rickard Söderberg och FC Rosengårds allsvenska lag inne på avdelningen. Men att pynta mig själv som kvinnor nästan alltid pyntar sig, ska innan eftermiddagssolen torkat upp nattens regn och gjort de nyvattnade blommorna lika torra som igår, rendera mig ett hav av komplimanger och även frågor om min sexuella läggning och om föräldrarna på jobbet inte reagerar på röda läppar och grönskuggade ögon. Även chefen ska komma att skoja om det. Och jag vet ju ändå att jag vilken sekund som helst kan tvätta av mig och fly tillbaks in i mina privilegier. Mig avkräver ingen sterilisering för att bli godkänd som den jag tycker att jag är, de jag hittills älskat och levt med har jag kunnat gå hand i hand med på gatorna i Warszawa eller på stranden på en karibisk ö eller i den bögknackarstad där jag tillbringade min ungdom, utan risk för att få straff eller spö. Jag är godkänd och för säkerhets skull har jag bosatt mig i Sveriges absolut mest i bästa mening liberala stadsdel. Men jag är fan inte glad för det. För det är så alla ska ha det alltid.
I morgon är en annan dag. Vetefan vad jag gör då. Kanske inget särskilt. Och du som ser mig komma flåsande i parken och inte ens hälsar, fast du sagt att vi är goda vänner. Ja. Inte ens dig ser jag ner på. Lev du på din yta tills rädslan för att verkligen engagera i något går över. Jag ömkar dig.

Inga kommentarer: