30 juni 2019

Things have changed, som Dylan sjunger

Vi står utanför Konsum vid Älvsborgsplan och väntar på syrran och min äldste son som är inne och handlar. "Det är folk i Bergsjön som är med och betalar vårt ombyggda kök", säger min svåger. Ja. De som inte bor i det Majorna som enligt banderoller och val.se röstar vänster, utan sitter i slitna hyresrätter i uselt planerade stadsdelar utan service och ekologisk mat  är förlorare i allt. Things have changed öppnade Dylan med i fredags på ett nästan fullt Scandinavium. Ja, de har ju det, sakerna. När syrran och jag lekte på gården i en fattig förort, var den långt ifrån lika fattig som nu, det var målfoto på levnadsstandarden där och här i Majorna.. Men nu. I stadsdelen där vi bodde som barn handlar folk pommes för tio kronor kilot, men här är det kravmärkt och priset saknar betydelse. Syrran och äldstebror kommer ut ur butiken. Brännan från en hel dag i skärgården stramar i nacken och vi bär våra kassar upp till Gråberget och det är skönt att få ta i. Syrran och jag talar om KBT, om hur terapeuten aldrig frågar efter ens åsikt eller tankar, utan bara efter vad en gjort sen sist. Syrran och jag har hamnat på den materiella vinnarsidan, men de verksamheter vi jobbar i utarmas för att medelklassväljarna hellre flyger till Thailand än betalar skatt för en rimlig sjukvård och lagom stora förskolegrupper. Folk föredrar reseavdrag för SUV-åkande män i vår ålder från Kullavik, än bostäder för hemlösa. Det är sen action vi sett. Mina damer och herrar: Sverige har valt, som de säger på valvakan. Terapeuten skulle nicka och säga något om konsekvenser på kort och lång sikt. Och fråga om vad du planerar att göra till nästa gång vi ses.

Inga kommentarer: