22 maj 2019

Korkade kontrakt och glänsande viktigpetterföräldrar

Jag är en sån där förälder som kanske inte alltid tvingade mina barn att göra läxan och mina barn är som jag, smarta men inte särskilt framgångsrika i skolan. Några av i klanen oss har bokstäver, andra har det inte, men just skolan och vi synkade inte till hundra procent, vare sig som barn eller förälder. Vi hamnade i korridorer eller hos specialpedsgogen, vi blev tillsagda att skärpa oss, annars skulle det gå illa. Inte i något läge hade skolan ansvar för att de inte lyckades med sin uppgift. Jag och andra föräldrar förväntades undervisa våra barn på kvällstid, trots att det är just det vi utbildar och betalar lärare att göra på dagtid. Jag kan gissa att samma öde kommer att drabba i alla fall några av mina barnbarn. Egentligen är det samhällets förlust att det inte tagits bättre vara på de törnbladska talangerna och inte våra. Vi klarar oss och har goda liv. Men merparten av de högre utbildningsplatserna, stipendierna och prestigefyllda jobben går till jasägare och medelmåttor som bokstavligt talat lär sig läxan utantill och får frökens beröm. Och värre blir det. Idag kan vi infoga introverta tjejer och brötiga killar i gruppen som offras i skolan. Lärarna har varken pli på boysen eller ser de tysta tjejerna. En kan tycka att skolan kunde ha annat att göra än att hitta på korkade kontrakt där viktigpetterföräldrar ännu en gång kan glänsa på vår bekostnad. Det är så jävla folkpartistiskt dåligt att jag får spader. Sossarna i Malmö skulle om så krävdes krypa på alla fyra med kaffe på sängen åt fdfp i stan. Så viktigt var det att knäcka alliansen. Därför tar de detta förslag som osar av klassförakt och funkofobi. Har vi otur är det bara början. Den fulla innebörden i att brukare i en kommunal verksamhet ska intyga att de aldrig ska kritisera den hur usel den än månde vara orkar jag inte ens tänka på. 

Inga kommentarer: