20 december 2018

Spårvagn genom ljuva livet

Du ser världen bäst genom fönstret på en spårvagn, det är sen gammalt. Därför åkte jag hela sträckan på den enda spårvagnslinjen, från Yad Vashem och Herzelberget ända ut till de så kallade bosättningarna norr om stan, från de judar som är hjältar eller offer, till de judar som får FN-resolutioner riktade mot sig. Spårvägen går där som en mask på kartan och naturligtvis blev det kontroverser vid bygget. Israels fiender hatar att det på samma vagn kan sitta chassider, kvinnor i hijab och soldater i gröna uniformer. Bosättningarna i norr påminner om svenska miljonprogramförorter. Ser knappt en människa och det går inte att få kopp kaffe, ingenting. Mellan husen ser jag öken, höga berg och djupa dalar. Det är långt till Malmö.
Jag åker in till stan igen. In till Mea Shearim, till marknaden på Mahane Yehuda, till folkliv och blandning.
Jag älskar det här landet och den här stan. Det är som om jag dras hit av en osynlig kraft. Här är jag lugn och har det skönt. Är märkligt trygg på en plats som annars brukar associeras med oro.

Inga kommentarer: