11 augusti 2018

Nürnberg #törnbladtågluff18

Nej, det blir inte München. Jo, jag byter förstås tåg där och minns min och Saras roman, hur vi lät en ganska intensiv scen utspela sig där. München Hbf är ganska ful och jag hoppar strax på ett tvåvåningståg till Nürnberg. Egentligen tänkte jag mig någon annanstans, men jag har en bucketlist över tyska städer jag vill besöka och Nürnberg är med där. Oundvikligen så. Jag är trött och osocial efter natten i Wien och sover av och till på dagens bägge tåg. Mellan Wien och München är det ett österrikiskt railjet. Töntigt namn på ett fint tåg. Snygga lokdragna vagnar och en bistro där det går att få mat. Jag äter frukost där, men sen sover jag. Lite kär i Bayern är jag. Jag vet att det är konservativt, men jag ser också gröna inslag och hipstermiljöer. I Nürnberg tåg jag ett rum på Ibis mitt i gamla stan. Enkelt, men okej pris. Annars tycker jag ju att allt är dyrt jämfört med Balkan, dyrt därför folk här har det bättre materiellt. Åker spårvagn ut till platsen för nazisternas partidagar. Mycket är kvar, men somliga är borta. En stor del av området har blivit park och jag tänker att så kan antirasism se ut i praktiken. Träd istället för naziparader. Det är också så lugnt där ute. Folk promenerar och cyklar. Överallt finns skyltar med information, det här är Tyskland, här görs det upp med historien. Vandrar in mot centrum igen, går fel på ett ställe, men hamnar rätt igen. En restaurang på vägen heter Saigon. Jag går in och äter vietnamesiskt. Det är gott. Sen tillbaka i den medeltida gamla stan äter jag glass som alla andra, för det kryllar av glassbarer. Jag tänker att det nog är resans sista glass, så jag tar en stor bägare. En kypare tror att jag smiter från notan när jag lägger pengar på bordet och går. Sen ber han om ursäkt, men det är lugnt. 

Nästa stopp är också halvt okänt. Hemma, kanske?

Inga kommentarer: