16 april 2018

Vi som hänger på sociala medier och de som har ett liv

Jag får höra det ibland: ”Nej, jag hänger inte på sociala medier. Inte min partner heller. Det ger oss inget. Vi lever hellre irl”. Den som säger det där kan mycket väl en dag senare lägga upp en selfie i vårsolens sken på Instagram. Det är ingen skam, utan åtföljs av hejarop om hur fin du är, komplett med hjärtan och smileys. Men en ska alltså låtsas som om en inte tycker om det.
Grejen är att trumma ut vilket rikt liv en lever och mellan raderna antyda att vi andra som öppet gillar informationssamhällets snabbaste puckar liksom är losers med låtsaskompisar på kammaren. Vi hänger med Mållgan, för vi har inga andra. Själv fascineras jag ständigt av allt jag kan lära mig bara genom några knapptryck, hur jag kan hålla kontakt med folk, plugga hebreiska, lyssna på amerikanska nyheter och lära mig spela digderidoo. Och lägga upp bilder från min vardag. För oss med ständigt surrande huvuden är det bättre än mindfulness, det är en befrielse. Det kan kanske vara svårt att fatta om en är sådär välstrukturerad och bra på att räkna ut saker. Men även ni andra är där ni låtsas bara inte om det. Ni kollar oss i smyg, ni förfasas och imponeras. Sen pratar ni om de som hänger på sociala medier. De som inte har något liv.

Inga kommentarer: