21 mars 2018

Mycket glass ska det bli

Så landade Naaja på jorden, precis så ljuvlig som vi visste att hon skulle bli. På bilden på instagram ligger hon mot sin mammas bröst, så som hennes mamma låg mot sin mammas för länge sen, i en tid som var mintgrön och för min del några äktenskap och äktenskapsliknande förhållanden sedan.
Hon är mitt barnbarn, Naaja, och jag hennes morfar och på kvällspromenaden tar jag en selfie för att se om jag ser ut som en morfar. Skinnjacka och under den en GAIS-Hood. Basker på skallen. Mitt middagssällskap från igår säger att jag är omogen, när vi sitter med dim sum intill talibanskäggade hipsters som ett antal år yngre pratar om ointressant ytligt skit. Jag frågar igen och hon bekräftar det på nytt. ”Du är inte som andra 54-åringar”, säger hon och jag är väl inte det, har aldrig varit i fas med min ålder. Jag är en sån morfar som kommer att sätta Naaja i en barnstol på min cykel och cykla henne till Möllan. Jag förstår att det är omoget och att jag hellre borde sätta henne i en krocksäker bil och köra till någon barnvänlig plats. Jag borde tjäna mer och ha vuxnare åsikter om hårdare tag och stängda gränser och spela golf istället för innebandy med trasiga klubbor på en förskolegård.
Men det är inte den sortens morfar jag är. Och den ungen ska ändå bli Malmös bortskämdaste barn, bortskämd med pussar och glass och annat sånt viktigt i livet.
En av hennes morbröder fyller 20 och har just fått lägenhetskontrakt. Vuxenlivet kan börja, för det börjar när du har en dörr att låsa och du väljer ditt sällskap och betalar med egna pengar.  Självständighet är nyckeln till allt.
Och jag minns hur jag och Naajas mormor låg i en säng i vad som var hennes flickrum och hon spelade en låt som lovprisade det enkla och vanliga, en låt som hon fått med sig från sin au par-tid i USA och gudarna ska veta att jag försökte och försökte passa in, men det gick inte och jag ville inte, kunde inte och till sist gav jag upp. Jag var inte som andra 22-åringar heller.
Nu har jag ett barnbarn och hon har mitt hjärta i sin lilla hand och hon hon får stå ut med sin omogne morfar ett tag. Mycket glass ska det bli.

Inga kommentarer: