02 december 2017

Riv alla stängsel

Malmö har 170 språk, läser jag på ett papper på jobbet. En av stadens pedagogiska guruer, en sån där medelklasslagomvänsterman som bor tryggt i ett fint hus skryter och vill att vi gör någonting av det där. Själv tänker jag att det där med de 170 språken är en myt. Arabiskan är helt dominerande i höghusområdena, på sina håll lätt skuggad av somaliska och svenskan hörs ohotad klinga bland villorna. Etnicitet, framtidstro, utbildningsnivå och klass har smält samman som socker, ägg, smör och mjöl i en kaka och det är väl bara balkanspråken som har lite spridning. De övriga språken är små. De enda områdena i stan där klasser möts och en blandning uppstår är här på Möllan och i Kirseberg. Det är ingen tillfällighet att jag jobbar på det ena stället och bor på det andra. Jag tror på blandningen. Spanar jag ut över hela Skåne så blir det ännu värre. Om vi tycker de finare delarna av Husie och Limhamn är vitt, så är det inget mot våra grannar, där är det lika vitt som gammaldags mjölk och eventuella andra bor i husvagnar eller baracker. Den vita arbetarklassen i ställen som Bromölla och Bjuv, fattar inte Alltid att de har mer gemensamt med araber i Rosengård än med dryga storbönder utanför Sjöbo, för klass slår allt om vi måste tävla. Möllan och Kirseberg är trivsamma områden av de enkla skälet att det byggts blandat. Även om nästan alla här bor i lägenhet, så finns allt från svindyra bostadsrätter, till sunkiga lägenheter där du max pallar bo ett par år, om du kan välja. Det finns också en hel del arbetsplatser i området eller nära. Det är också extremt lätt att ta sig hit. Om jag blir politiskt aktiv i regionen är det precis sådant som jag ska gynna. Blandning, möten. Det är inte kärnfysik, det är infrastruktur, bostäder och arbetsplatser. Bygg många stationer och hållplatser och bygg hus intill dessa stationer och hållplatser. Ge företag goda villkor att etablera sig i typ Vellinge och Lomma. Malmö och Lund kan inte fortsätta serva hela bygden med jobb. Riv alla stängsel.

1 kommentar:

Sofia (solrosfreak) sa...

Jag tror att blandade upplåtelseformer, inklusive kostnader, är den mest effektiva åtgärden vi har för att bryta segregationen (och nummer två är att skrota friskolorna och förstatliga skolan). Så atteh, tråkigt att du inte blev aktiv i regionen...