31 augusti 2017

Det är i motvind som drakar lyfter

När jag ställer cykeln utanför Rådhuset så är jag en kvart tidigt. Sverigedemokraternas grupp står utanför porten och pratar och röker och borta vid fontänen svänger en polispiket upp, men vänder och kör bort igen. Jag stegar förbi rasisterna och öppnar den tunga porten och låter mina skor föra mig in och uppför trappan. En gång gifte jag mig här, det var längesen och det gick fortare än min sexdebut. Idag ska jag sitta på min plats nummer 58 hela eftermiddagen och en bra bit in på kvällen, medan Sara packar ner sin halva av lägenheten. På lördag är det flytt.
I fullmäktigesalen stakar vi ut framtiden i makroperspektiv och i huvudet och där hemma gör vi samma sak i det privata. Och det privata är politiskt, tänker jag när jag tar till orda om den nya alkoholpolicyn. Och det politiska är privat, eftersom det berör mig personligen.

Sara och jag hittar våra framtider, trots tvåsamhetsnormen och Malmö blir en bättre stad tack vare alla oss som inte nöjer oss, utan visionerar framåt.
Det stora och det lilla hör ihop.
Vi som vågar ta risker och motar bort rädslan får kyssa den vackra framtiden.
Det är i motvind som drakar lyfter.

Inga kommentarer: