06 juli 2017

Del 11. Zagreb. #anderssaratågluff17

"My name is Luka", säger guiden i Zagreb. Både jag och Sara fnissar till. Vi går på en gratis guidad tur i stan. Mycket fakta blir det. Egentligen borde man ligga i vatten, för det är det man gör när det är 34 grader varmt. Men vi går längs gatorna i Zagreb. Tillsammans, men var för sig. Sen säger Luka att Tio var " a cool guy and a mass murderer". Det är en märklig sak att säga.
Zagreb är en skön stad den också. Blåa spårvagnar, breda gator, bastanta hus och en park som förvandlats till ett enda stort häng för alla som vill ha grönska och storstad samtidigt. På torgen står statyer med kroatiska hjältar till häst och jag bara skakar på huvudet åt töntig nationalism. Sen går vi till museet för brustna förhållanden. Och det är fint, finare än man kan tro vid första funderingen. Folk har skänkt minnen och berättelser och öppnat sina hjärtan.  Bearbetat saken, släppt och gått vidare. Så där som man ska. Sara och jag bestämmer att vi ska gå igenom museet och sen ta något att dricka och prata om utställningen. Men vi sitter tysta med våra telefoner, var och en inne i sitt. Sen frågar Sara om jag sett någon ny lägenhet på nätet. Jag har inte kollat sen igår.
I morgon åker vi till Split.

Inga kommentarer: