28 juni 2017

Del 3. Zürich #anderssaratågluff17

I Schweiz tar vi paus från att vara ständigt uppkopplade, här är vare sig EU eller EES, så här får man jaga Wi-Fi i god gammal stil. Jag vet att det inte är så fint att ständigt vara uppkopplad. Man ska ju vara här och nu, som det heter. Men jag älskar att kunna hålla kontakt med folk därhemma och prata och skriva. Det är fantastiskt. Men i Schweiz går det alltså inte som smort. Det ösregnar i Zürich, men vi går ut ändå. Här är bilarna nya och stora och affärerna längs Bahnhofsstrasse är en orgie i lyx och märken, som vi inte sett sen Rodeo drive i Beverly Hills. Inga tiggare, inget som är annat än putsat och vackert. Sen står vi och kollar ut över sjön, jag och mitt ex, min reskamrat. Hon är sig lik. Jag med. På tåget från München satt vi och pratade om hur vi ska ha det framöver. Vi ska träffas och äta middag och sånt där ibland. Vi ska undvika att prata om vissa saker. Det finns så många bra minnen och spännande ämnen att diskutera ändå. Världsläget och böcker och sånt. Resor.
Sen sitter vi i tankar, var och en sliter med sitt. Jag tänker på hur mycket av allt som händer som bara verkar vara slumpen skördar, trots att man talar högstämt om att göra medvetna val. Det mesta som går bra verkar vara ren tur. Och det dåliga otur, eller andras val som drabbar dig. Man behöver varken känna så mycket skuld eller klappa sig för bröstet. Men det man kan påverka ska man.
Sara drar med mig västerut längs floden till hipsterland, för sånt finns här också och Sara har näsa för det. Här ligger det i skuggan av en väldig bro och det är som i Brooklyn eller på Söder. Ja, det funkar på mig med. Mer än jag vill medge.
Vårt hotell ligger däremot ovanpå en engelsk pub och en stripklubb. Riktigt tacky. Men för oss är det en sport att hitta de där billiga ställena i centrala lägen. Det är liv och rörelse, som hemma på Bergsgatan, men på svår tyska. Vi sover här två nätter, men tar en dagstur till Liechtenstein i morgon.

Inga kommentarer: