07 maj 2017

Med eller utan skägg

Tydligen ser jag yngre ut utan skägg. Det hade jag inte räknat med. Jag har heller ingen direkt lust att se ung ut. Ungdom är inget att längta tillbaks till. Jag är glad för de ärr som erfarenheterna lämnat i min kropp och min själ. Det har gjort mig klokare än jag varit annars. Nu känner jag för all del betydligt yngre människor som är långt klokare än jag, men vissa har det kanske i generna. Den allra viktigaste erfarenheten är att tråkiga saker som verkar oöverstigliga går över och att man som sagt efter ett tag tackar för den där taggen som sitter kvar som en påminnelse. Alla man möter har en funktion i ens liv om man låter dem få ha det, några såklart helt livsavgörande mer än andra. Den näst viktigaste erfarenheten är tyvärr att det bara finns en enda människa man kan förändra och det är en själv. Till och med det är svårt.
Så när den stora kärleken lämnar en och hjärtat känns för evigt krossat, så är det övergående och det finns inget du kan göra som ändrar hans känslor. Andas, lev, gör saker du tycker om och gå vidare ut i världen. Det finns inte en enda utsedd för dig, utan det finns många fiskar i det stora havet. Med eller utan skägg.

Inga kommentarer: