22 mars 2017

Män utan böcker

Jag köpte en tröja med tryck till min dotter när jag var i New York senast. Texten löd i svensk översättning: om du går med någon hem och de inte har böcker i hyllan, så knxxxxa dem inte. Det är en hyllning till litteraturen på punkvis. Man kan säkert se det som lite drygt och folk får ta det som de vill. Och jag ska för säkerhets skull säga att det självklart finns andra trevliga kulturyttringar. Film, teater, foto, konst, allt möjligt. Men inget kan ersätta litteraturen, det är nummer ett enligt min mycket bestämda uppfattning. Problemet med att följa uppmaningen på min dotters tröja är däremot ett annat än bara verka dryg. Om man är en straight kvinna så är sannolikheten stor att man inte kan gå hem med någon om man kräver böcker i hyllan, för män läser inte, efter vad det verkar. Och jag begriper inte varför. Varför var litteraturkryssningen som jag just var på ett hav av äldre kvinnor? Var är snubbarna? Ingen verkar veta. Det är för mig en gåta hur man kan klara sig utan skönlitteratur. Mitt liv hade varit ungefär hälften så rikt utan böcker och jag hälften så klok. Det viktigaste jag lärt mig i livet har jag lärt mig genom att läsa böcker. För mig har det framförallt handlat om empati och att stöta mina tankar mot andras erfarenheter och fantasier. Detta väljer de flesta av mina könskamrater bort. Jag kan inte förstå det. Däremot så gissar jag att en värld och ett Sverige med fler läsande män hade varit väldigt mycket roligare och mindre våldsamt. Det som så vackert kallas för destruktiv maskulinitet skulle säkert kunna softas upp om det vore mer poesi och prosa i snubbarnas liv.

Inga kommentarer: