24 januari 2017

Vuxen och drogfri (nej till legalisering)

Det fanns en tid när jag ville legalisera cannabis. Jag var femton år och var på Roskilde festival. När Peter Tosh sjöng Legalize it, så sjöng jag med. Dimman låg tät i det sommardanska landskapet, den nötta gräsmattan framför Orange scene var packad med människor och pipor. Sen åkte jag hem och min mamma hämtade mig på stationen i en nyponsoppsfärgad SAAB 95 och hela vägen hem försökte jag sälja in idén om fri hasch, men det var förgäves. Man kan säga att jag var en idiot, men det som var sant på riktigt var att jag var ett barn som sökte ett sätt att vara vuxen. Om min vuxenvärld i det läget tvekat eller signalerat ett okej till skiten så hade jag troligen fallit för det. Nu var det tydligt inte så. Däremot var signalen ganska tydlig att vin var vuxet och bra och därmed blev det min enda drog. Men en är bättre än två. Även om cannabis inte skulle vara farligare än alkohol, så skulle det vara hål i huvudet att legalt släppa ut ännu en drog i frihet. Det är illa nog som det är. Jag tror inte heller på dem som säger att fritt knark skulle ge värdefulla inkomster till staten eller minska kriminaliteten. Det är aldrig så att droger ger ett skatteplus , alkohol kostar samhället, tobak gör det och även då knark fast det inte är lagligt. Det vore dessutom en aning cyniskt, ska någras missbruk betala broar, teatrar och kanoner?
Det är också ologiskt att tala om minskad kriminalitet med (fler) lagliga droger. Tar man bort ett förbud, så minskar självklart kriminaliteten just där och då.
Och hur mycket jag än menar att människor ska hitta sin väg, lära av misstag och förverkliga sig själva, så vet jag att det runt varje missbrukare finns ledsna medberoende och människor som älskar hen och som lider för varje flaska som töms eller spliff som tänds. Dina val påverkar andra, därför ska vissa val försvåras.
Jag är inte femton längre, jag är vuxen och använder varken den ena eller andra drogen. Jag möter livet som det är, som den jag är. Det är inte alltid enkelt, men livet är nu inte alltid enkelt. Jag är vuxen.

Inga kommentarer: