19 juli 2015

Hejdå från Tel Aviv (tro vad du vill)

När jag springer ett pass söderut så passerar jag tre moskéer med böneutrop och hela paketet. Nyrenoverade verkar de vara också. Människor rör sig i sakta mak ditåt, uppklädda familjer, en kvinna i niqab, ja det är en mångfald. Så mycket för det apartheidsnacket, tänker jag, men det är inte det spåret jag tänkte följa nu. Jag orkar liksom inte. Folk har bestämt sig för att inte kolla fakta. Här nere verkar religion i alla fall inte vara ett minfält som hemma. Skulle man säga att det borde vara förbjudet med böneutrop så skulle folk titta konstigt och det i ett land som står inför ett islamistiskt hot 24/7. Får islamisterna som de vill så utplånas det här landet från kartan, den staden jag befinner mig i står för allt islamister hatar - liberal demokrati, judisk dominans, gay and womens rights, nattliv och jämlikhet (relativt den nära omvärlden). Ändå, här kan du tro vad du vill. Jag menar nog vi i Sverige ska försöka vara lite chilla inför det här med religion, inte bli fobiska, inte trippa på tå. Att jag inte ens är nära att tro att det här med att bröd och vin kan förvandlas till likdelar och blod, betyder inte att inte andra kan få göra det. Tro på vad skit ni vill. Börjar man däremot säga att alla måste bära kristna kors om de inte vill så ska de ställas upp mot en vägg och skjutas, börjar någon säga att bibeln är ett politiskt program som du ska rätta dig efter, så är det bara att hugga med full kraft. Det måste också vara fullt lagligt att säga att påven har en fånig mössa eller vadhelst man önskar. Och religionsfriheten betyder att du får sätta upp regler för dig personligen och möjligen dina minderåriga barn, men aldrig att någon måste anpassa kläder eller beteende efter din tro i det offentliga rummet. Vill du inte ta någon i hand, så låt bli och vill du gå påbyltad, så gör det. Är du emot abort, så låt bli att göra abort.
Här i TA är en liten bit av stranden  inmurad för att religiösa ska kunna bada enkönat. Strax bredvid ligger den informella gaystranden. Så funkar det här. Jag hör ingen klaga.

Inga kommentarer: