29 juni 2015

Tre av dom som bor i mitt hjärta

NI vet hur det är när man kommer till Husby och åker upp med rulltrappan från den svala perrongen och människor och duvor väntar en på andra sidan dörrarna och dofterna från torghandeln hälsar en välkommen. Några av er vill nog ha det till en annan värld, men det är en del av samma som du bor i. Förhåll dig till det. Där, som en av människorna ni glömt, står min flicka och väntar på mig, för det är här hon bor i ett orangefärgat hus en frispark från det gröna fältet som för dagen är ockuperat av ett kristet väckelsemöte med förkunnelse på ett språk som jag lokaliserar till nordöstra Afrika. Min dotter och hennes man har hyllor fulla med böcker i sin lägenhet och bord med projekt på gång och en glad hund och vi umgås, kramas, pratar liv, skola, politik och litteratur . Min flicka är fattig med alla materiella mått mätt, men hon är rik med kärlek och tankar och syskonens samhörighet värmer som solen som just idag hittat hit till norra Järva. Och tre av dom som bor i mitt hjärta tar mig med längs promenadvägar förbi odlingar och bänkar med inristade budskap,  äter glass vid minigolfen och skapar meningen med mig.

Inga kommentarer: