13 juni 2015

"Word!"

Ni som känner mig vet att jag inte alltid är den som håller med alla i debatter, utan med hull och hår slänger mig ut i det kalla vattnet, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Det ligger i min personlighet och det är möjligheten till direktkontakt och snabba och spontana möten som jag gillar bäst med cybervärlden. Därför blir jag förvånad när jag faktiskt blockas eller plockas bort av folk för mina åsikters skull. Eller som igår när jag fick pm med frågan om varför jag alls följde en viss person på Facebook, när det nu fanns så mycket som jag inte håller med om.
Kanske har det med uppfostran att göra. Min uppväxt var långt ifrån perfekt, men högt och lågt flög genom luften i evighetslånga diskussioner och samtal och så är det fortfarande i min familj. Det är också vad jag försökt föra vidare till mina ungar, precis som vi kan prata fotboll och musik går debattens låga hög om Mellanöstern, Malmö Live, guds existens eller vad det nu kan gälla. Men jag förstår att inte alla ser det så. Några ser ett ljus som ser ut på ett visst sätt och ropar "Word!" åt andra som ser ljuset på samma sätt. Resten av världen har fel och renegater ska fördömas och de oupplysta läras upp eller frälsas. Själv tror jag att den allra starkaste och klokaste är den som vågar sjunga solo och byta tonart ibland och som kan konsten att ändra sig. "Word!" på det.

Inga kommentarer: