10 maj 2015

Partiet ska bli vuxet

Ligger och tycker lite synd om mig. Blodsockret är lågt och jag har fått skäll på nätet för en sak som för mig är alldeles självklar och sann. Men jag vet att en kopp kaffe och två mackor senare kommer allt att vara lugnt. Så är det att vara vuxen, man kan se längre än här och nu. Och nu ska mitt parti bli vuxet, läser jag. Det var ett misstag att oblygt försöka stjäla fi:s väljare och dessutom har strategerna i Stockholm upptäckt att alla inte är födda på 8090-talet. Det var på tiden. Rätt länge har tesen annars varit att hoppa på alla tåg som passerar och en syn på barn och ungdomar som klokare än äldre. Jag vet inte hur det är med er, men jag har blivit en bättre människa med åren. Kanske lite svagare rent fysiskt, men skallen har aldrig varit finare form än nu. Det är en myt att ungdomen skulle vara bättre än vuxenlivet, ungdom är tvärsäkerhet blandad med förvirring. Så, bra där, partistyrelsen.
Och med vuxenheten kommer också en insikt om att det är klokt att sitta i båten och göra sin grej. Trender flammar upp och brinner ut. Stanna trygg i det du är på djupet. Vi behöver inte vara årets snackis, vi behöver inte äta insekter för att det är trendigt i Williamsburg.
Sen ska vi ändå tydligen profilera oss på skolan. Där kanske vi kan tänka ett varv till. Partiet är inte ens överens om friskolor med vinst ska få finnas eller inte. Det framförs plågsamt naiva åsikter emellanåt och staten ses oroväckande ofta som en kommandocentral som vet bättre än kommunerna om vad som bär göras. Gustav är bra, men partiet behöver prata igenom ett par saker. Fortfarande finns det lite mycket Waldorf närvarande, om vi säger så. Men det löser vi.

Annars: fåglarna kvittrar och bilarna rullar genom pölarna ute på gatan. Det är dags för det där kaffet nu.

Inga kommentarer: