26 februari 2015

Våga vara allvarlig

Det står en snubbe och spelar på ett gammalt duschmunstycke på konferensen om Malmös nya avfallsplan. Sen berättar han om klimatpåverkan och sopberg och efter det spelar han en egenkomponerad sång på sin medhavda gitarr. Han är skämtsam och alla skrattar.
Han gör det vi betalar honom för. Och jag sitter på min stol och vrider mig lite mer än vanligt. Jag är av den konservativa stammen som tycker att möten om svåra saker ska vara sakliga och lite torra.
Och bistra fakta behöver inte paketeras i ett glansigt omslag av skratt. Ja, jag vet att klimathotet skrämmer. Men lite oro har ingen mått dåligt av. Vi beslutsfattare kan inte vara hundar som glatt går runt och viftar på svansen, tvärtom är det starka känslor som är grunden för vårt engagemang. Det ska vi hålla fast vid. Starka känslor är inget att vara rädd för.
Att förändra världen kan inte vara en soare, en promenad i parken eller ett kafferep. Det ska vara precis så allvarligt som det är. Våga vara allvarlig. Se hoten i vitögat och bestäm dig för att förgöra dem.

Inga kommentarer: