01 november 2014

Du kommer inte undan

Ett av mina 99 problem är däremot att det är så jävla kallt här i lägenheten. November kommer som blixt från en klar himmel och experterna hotar med överjävliga vintrar framöver, som tack för att vi struntat i allt vad tvågradersmål heter. Och bilarna susar förbi nere på gatan som om detta var den sista dagen i vår tideräkning och man var tvungen att passa på och göra allt det där man har kvar just idag. Och när jag cyklar förbi det område vid Nobelvägen som sonen kallar prärien, skäms jag lite för mitt gnällande över kylan eller "kylan" i lägenheten. Jag ser tält och husvagnar uppställda och människor som rör sig som skuggor mellan dem och känner hur doften från deras eldar sticker i näsan. Det blir en hård vinter för EU-migranterna och jag står handlingsförlamad trots mina fina uppdrag i kommunen. Det är inte bara att säga att allt nog fixar sig.
Det kom visst som en överraskning att folk rör mellan ställen för att få det bättre och att klimatförändringarna verkligen finns på riktigt. Det ska tändas ljus idag. Testa att göra det för alla som lever och ska leva här på jorden. Lägg sen en spänn i tiggarens mugg och ställ din jävla bil. Du kommer inte undan.

Inga kommentarer: