19 juli 2014

En bön om nyanser

Kanske är det åldern. Kanske har jag ett vekt och veligt sinne. Men oavsett vilket så blir nyanserna allt mer viktiga i mitt liv. Ni vet, ljuset som sakta strilar in genom fönstret, ett vackert ord av tvekan i tvärsäkerhetens tid, en blick som säger mer än tusen ord. Så tror jag ju inte heller på himmel och helvete, utan mer på livet här på jorden. Att söka nyanser är inget som gör livet lättare. Att skrika slagord är snarare det som ger femtusen likes och ryggdunkar. Jag har valt en svår väg. Jag blir min hårdaste domare, som en terapeut sa till mig. Jag granskar mig tusen gånger hårdare än jag jag granskar andra. Men har man valt den vägen finns ingen återvändo. Livet är varken särskilt lätt eller svårt. Det är fullt av nyanser. Du väljer själv om du vill se dem.

Inga kommentarer: