22 juli 2014

Det är bara här vi kan bygga fred.

Jag är motståndare till Israels pågående markoffensiv i Gaza. Erfarenheterna från Cast lead och andra aktioner visar (om vi inte visste det förut) att Golda Meirs ord om att det bara finns en väg till fred och att att den vägen är förhandlingar, gäller.
För att få in de vita bussarna i Tyskland förhandlade Folke Bernadotte med självaste Himmler. Bara några år efter att han försökt utplåna Israel bjöds Anwar Sadat in att prata i Knesset. Du måste svälja förtret och korsa gränser om du vill gott.
Trots det måste vi vara tydliga med att Hamas sysslar med terror och självklart fördöma kidnappningar av värnpliktiga, precis som Israels administrativa förvar måste upphöra. Man måste kunna ha flera bollar i luften samtidigt.
Ja, jag vet att jag är dum när jag ger mig in i den debatten. Det ger rakt inga nya väljare eller vänner. Det är förenklingarnas och de svartvita resonemangens tid. Jag borde hålla mig undan. Men jag har svårt att låta bli. Det är något som gör att jag ständigt söker sanningen och aldrig bara följer strömmen. När jag så frågar arrangören för söndagens propalestinska demonstration om han verkligen är för kidnappningar av israeliska soldater så svarar han ja på den frågan. Det chockar mig, eftersom han verkat så resonabel i TV och andra media.
En anonym debattör skriver vidare så här till mig i samma ämne:

"Anders Törnblad
Nej, du har inte insinuerat något. Du har tydligt talat om var du står och vad du är för typ av "människa".  Du har ingen skam i kroppen och äger inte förmåga att känna medlidande med folk som sörjer.  Att du inte skäms och att du startar en diskussion här om huruvida Hamas är en terrororganisation eller ej gör att det ligger nära till hands att tro att du är psykopat. Ty det är endast psykopater som saknar skam och skuldkänslor.  Och det är bara indoktrinerade som frågar om Hamas är en terrororganisation. I synnerhet när man sätter det i relation till den historiska kontexten. För du vet väl att Israels första regering bestod av medlemmar från terrororganisationer som Irgun? Å andra sidan förstår jag om du inte känner till det. Hämtad du din info från gammelmedia och inte äger förmåga att sätta dig in i frågor på egen hand så är du inte din egen. Styrd och förslavad under årtionden av propaganda  resulterar i att hjärnan inte utvecklar ett konvergent tänkande. Det går dock att höra något åt just den stagnationen, men det kräver ett öppet sinne och att du inte är ett...."

Så lite som att fråga om kidnappningar och terror är alltså att vara styrd och förslavad. Eller psykopat, då.
Man ska  bara ta avstånd från Israels övertramp, man ska inte ens antyda att en organisation som sysslat med allt från självmordsbombare i bussar och på torg till raketbeskjutning är terrorister. och om fördrivningen av kristna och det vidriga kriget i Syrien råder tystnad. Det är bara den lilla judiska staten som ska ha spö och då är allt tillåtet.
Det är nivån på debatten.
Naturligtvis är mina ojanden inte ens en droppe i havet jämfört med något som händer där nere i Mellanöstern, det är förmätet att ömka sig själv. Men min vision för världen är densamma.som.min vision för Malmö. Tänk globalt, handla lokalt, ni vet. Freden börjar kanske inte ens i Gaza. Den kanske rent av börjar här. Det är i alla fall bara här där vi står som vi kan bygga något. Vi öppnar våra händer och gränser. Har du sett Malmö, har du sett världen. Med det lämnar jag Mellanöstern för den här gången och går ut i sommarvärmen.

Inga kommentarer: