10 maj 2014

En hitlermustasch på Jeppe Kofoed

Jag sitter på Rådhuspladsen och äter en korv. Det är sånt man gör här. Framför mig står en rad bajamajor och framför den står en widescreen där ESC ska visas senare ikväll. En helikopter har svävat över mitt huvud hela dagen och nu hör jag tjut från polisbilar på väg mot Christiansborg där nazister och vänsterfolk turas om att demonstrera idag. Men jag är vare sig afa eller esc. Jag promenerar och låter tankar och intryck komma och fara. Det här är en av mina städer, här hittar jag och trivs.
Lämnar ströget, för där går det inte att vara går upp mot Nörrebro och ner mot söeerne. Kollar efter en ny hatt i second hand-affärerna. Jag skulle vilja ha en panamahatt i min storlek, men jag hittar inget. Köper wienerbröd och bläddrar i böcker i fantasiska antikvariat. Ser solen gå i moln och känner regndroppar falla lätt. Nu tjuter det av polisbilar igen. Vid Nörrebro runddell har någon ritat en hitlermustasch på en valaffisch med socialdemokraten Jeppe Kofoed. På Jagtvej 69 är det fortfarande inget byggt på Ungdomshusets gamla tomt. Ett fyllo på bänken bredvid ler och säger skål och jag reser mig och börjar gå ut mot Christiania.

Inga kommentarer: