23 maj 2014

En bomb på Möllan

Kvällsposten ringde efter min tweet om sprängning och avstängning av gatan. Jag sa som det var att man blir less och tycker det är tråkigt att det Möllan som man älskar så ska solkas ner av detta.
I den andra tidningen var det visst någon som tyckte sig rädd.att bo i Malmö.
Jag vill förstås inte ta ifrån någon dens upplevelse, men lite tänker jag som Spike i.Notting hill: "Soon he's going to compare it with the starvation in Sudan"
Perspektiv. I Baghdad smäller bilbomber ständigt och jämt, jag minns London under IRA:s kampanjer och attentat mot fester, marknader och busstationer i Israel. Vi ska förstås inte normalisera våld, men vi måste inse att vi lever i en värld där man inte kanvaccinera sig mot andras ogärningar. Utan att alls veta vad dagens bomb hade för mål kan jag ändå gissa att det hänger ihop med annan brottslighet. Det går en rak linje mellan svartsprit, billig cigg, alltför.billig bilservice och våldsbrott. Om vi håller oss väck från den kvittolösa handeln, så minskar vi brottsligheten. Det kan vara en grannsamverksan mot brott som funkar för oss på Möllan.
Malmö är inte farligt, men en bomb är en för mycket. Någon idyll blir det aldrig här, med dynamiken kommer baksidor. Låt oss se det i perspektiv och göra det vi kan för vårt älskade Möllan. Avgaser och buller tar dessutom livet av fler möllaniter än någonsin våldsbrott.

Inga kommentarer: