07 mars 2014

"Hi, how are you today?"

Det är lätt att vänja sig vid sånt man gillar. Så när vi går på planet i LA på väg hemåt igen och den blonda flygvärdinnan är tydligt irriterad över våra önskemål att sitta ihop i det halvtomma planet och dessutom inte kommer med vattnet vi beställt och betalat (ja, på norwegian kostar tom vattnet pengar) så inser jag hur illa det är med service och artighet i den nordiska kylan. I den kaliforniska värmen har vi vant oss vid att folk på gatan stannar upp och ger komplimanger, att kassörskan på 7eleven nyfiket frågar vilket språk vi talar, att den gamla damen på bussen och servitören på dinern snällt kommenterar den hebreiska texten på min tröja. Och att folk är hjälpsamma överallt. På riktigt. I Sverige får man väl bara komplimanger om folk vill ha sex eller pengar. Nu föredrar jag såklart på alla sätt den svenska välfärden framför USA:s groteska klasskillnader och otrygghet, men det finns en poäng i att se varandra och uppskatta och inte ta allt för givet. Det är saligare att giva än att taga. Jag hoppas att jag kan ta med lite av det där hem. Det och vädret.

Inga kommentarer: