09 november 2013

Tänder inga ljus ikväll

Vi står i kön på sunk-ica och jag funderar på att köpa ljus att sätta i min lilla menorah, som egentligen är en souvenir, en modell av den stora menorahn utanför. Knesset i Jerusalem. Det är ju årsdagen av kristallnatten och det kan vara värt att minnas att kristallnatten var slutet för judiskt kulturliv i Tyskland och att hundratals mördades eller fördes till läger. Det var ännu ett steg i den antisemitism som slutade med Holocaust några år senare. Men jag tänder inget ljus. Jag är ju inte jude, utan bara en goj som är vaksam och försöker säga det som måste sägas om antisemitism och annan rasism. Om varför jag inte går i fackeltåg längre har jag skrivit förr i bloggen. Det finns trots allt gränser för vilka sällskap jag vistas i och vilket hyckleri jag är beredd att acceptera. Så bor jag också i den svenska stad som plågas mest av antisemitism av alla svenska städer. Sara och jag sorterar böcker och gör pulled pork. På Möllan är det mörkt och blåsigt denna kväll. Uteserveringarna tar in sina stolar och bord och vintern är till för att överlevas.

Inga kommentarer: