21 november 2013

Artikeln alla delar

Just nu delar alla jag känner (närapå) en artikel av en iransk flykting som är riktad till rasisten och järnrörsmannen Kent Ekeroth. Det vi får höra är en historia om hur ärlig och laglydig iraniern är och hur kriminell och omoralisk järnrörsmannen är. Ryggdunkandet florerar i hela min sajber. Det är väldigt fyndigt, tycker folk som i vilket fall som helst aldrig skulle säga nåt snällt om rasisten. Men jag funderar, jag. På ett sätt är jag lite förtjust i den skötsamma arbetarkulturen, Hen som går upp på morgonen och gör sin plikt och först efter det kräver sin rätt. Men så tänker jag på andra jag känner och inser att det är så svartvitt. Kanske skapar artiklar där vi fina pratar om hur fina vi är snarare sympati för rasisten. Kanske är det lättare för folk att identifiera sig med den där snubben som gör lite fel då och då än den som framställer sig som liljevit. Och delas artikeln av folk med goda positioner i systemet förstärks det kanske. Delas det av folk som själva vill att LO eller Billström ska stå vid gränsen och kontrollera invandringen så är det snarast hyckleri. Jag tror rakare puckar och skippat finlir. Jag tror att närma sig de delar av arbetarklassen som börjar tippa över åt det rasistiska hållet och ta debatten. För det är ju arbetarklass som röstar in järnrörsmännen, statistik-Affe och dressman-Erik i riksdagen. Inte DN-kulturs läsare. Kampen mot rasismen förs nog bäst öga mot öga på golvet, i kafferum och vid sidan av linjen när sonen spelar pojklagsmatch och delar av publiken hånar en spelare för hans utseende. Ekeroth är ointressant.

Inga kommentarer: