02 augusti 2013

Inget är fan heligt

Augusti rullar in med ett och annat blad som faller ner. Men på vattenlekplatsen i hjärtat av Rosengård är det hetare än juli. En pappa sitter med jeansen uppkavlade och fötterna i vattnet. Han tänder en cigg och pratar albanska med sin lilla dotter. En ung tjej trotsar värmen och springer en runda i värmen, iförd springskor, tights och slöja. Jag frågar min kollega hur fan man pallar springa i den outfiten. "Äh, man vänjer sig", säger hon. Hennes eget slöja fladdrar lite i den svaga brisen.  Ja, man vänjer väl sig med allt, tänker jag och vi pladdrar på som vi brukar medan ungarna badar med kläderna på i det grumliga vattnet. Och tycker man att gud har bestämt hur man ska klä sig, så gör man. Big deal. Folk får klä sig som de vill och skämta om vad de vill. Jag fattar att tjejer i slöja som läst och hört tusen dumma rassars kommentarer kanske tror att Jonas Gardell var ute i skumma ärenden med sina ramadanskämt. Men alla självutnämnda radikaler som tävlar i att klappa om muslimer kan med fördel stilla sig lite och prioritera bland frågorna. Islam och muslimer är en del av Sverige och världen och lika mångskiftande som kristendomen. Frågan är väl om det frasradikalerna som ser muslimer som sina jämlikar med sitt sorgliga tassande eller jag som var och varannan dag diskuterar tro och praktik. Att respektera är för mig att vara trygg i allas lika värde och ifrågasätta allt mellan himmel och jord utan urskillnad. Inget är fan heligt.

Inga kommentarer: