21 augusti 2013

#hijabuppropet - tiden är mogen för möten.

Jag behöver skriva om det igen, väl medveten om att jag ännu en gång kan hamna på ett vänsterpartistiskt kollage nära dig. Jag tar risken att nån korkad kommunist från Pajala igen ska kalla mig rasist och - ännu värre - att SD-are ska retweeta och tro mig om att dela deras åsikter. Men det finns saker som komplicerar tillvaron för oss som lever dagligdags i mångkulturen. I måndags kom en mamma hit till jobbet utan slöja, för första gången. Hon var lite blyg, som första dagen på året på stranden, ni vet. För henne kan det ha varit som att gå naken nerför gatan. Kanske var det en eftergift för majoritetssamhället, kanske vågade hon till sist det hon länge velat. Det får vi inte veta. Det kommer jag aldrig. att fråga. Det som gör slöjbärande till ett olyckligt sätt att protestera är att det både kan stå för religionsfrihet och kvinnoförtryck. Både reaktionära imamer och feminister kan nicka gillande.
Därför kvarstår mina dubier från häromdagen. Däremot skulle jag gärna se en gemensam hijab/kippavandring i Malmö där vi kepsbärare går  tillsammans med personer som väljer religiösa symboler/kläder. En demo, varför inte den 14 eller 15 maj. En fredsdemo för Världen, Mellanöstern och Malmö. Jag tror att tiden är mogen för möten. Inget hotar extremister och reaktionära svin så mycket som det.

Inga kommentarer: