27 juli 2013

Diskriminering av funkisar är som rasism

Det är tyvärr inget unikt, det som händer i det vidriga villaområdet utanför Södertälje och som nådde oss via den förträffliga länstidningen. Jag orkar inte gå in på.alla dumheter som används som argument och hur som helst får man inte diskriminera, oavsett vilka argument. man tycker sig ha.  Vi har sett det i Malmö också. Många gånger. När allergiförskolan skulle starta ute på Toftängen samlades det namn och till slut backade bostadsrättsföreningen. På min egen förskola, Pilevallen, fick ett barn för några år sedan byta från min avdelning för att föräldrarna ville slippa se sin son bland barn med autism och Downs syndrom. Jag har sett det i sammanhang där närstående inte fått hjälp för sin ADHD, utan istället uppmanats att skärpa sig, vilket är som att be en blind att ändå titta lite grand.
Diskriminering av personer med funktionsnedsättningar är den glömda diskrimineringsgrunden och den där mest okunnighet råder. Men det är i lagen lika illa som att neka svarta att hyra lägenhet eller att tvinga en jude att ta av sig sin kippa. Det är lika olagligt som att neka kvinnor att söka ett utannonserat jobb som brandman. Jag tror att vi behöver lyfta funktionsnedsattas situation politiskt. Ta det som ett löfte från de gröna i Malmö.

Inga kommentarer: