31 juli 2013

Chilla, mänska.

Jag önskar jag bara rakt av kunde köpa Maria Svelands bok "Hatet". För jag är ju trots allt vänster (i vid mening) och feminist och det är helt överjävligt som som hon ifrågasatts och utsätts. Men hon gör det svårt för mig. Hela boken igenom refererar hon till människor hon känner eller sympatiserar med och deras utsagor gillas utan någon som helst kritik. Så kan man inte ha det. Även mina vänner, fans och dem jag beundrar har fel då och då och gör misstag. Precis som jag. Och det finns vissa poänger med att betona det. Det blir liksom större trovärdighet i budskapet då. Och feminism kan ju ha så många olika färger: röd, grön, blå, lila. Men svelandmetoden är alltså den motsatta. Det hon tror på och dem hon gillar har inga luckor eller dåliga sidor och går inte att invända mot eller förhålla sig kritisk till. Och alla som tycker SCUM manifesto är dålig litteratur eller teater står i grund och botten på samma sida som Pär Ström eller i värsta fall till och med Breivik. Herregud, mänska, chilla. Det finns nyanser här i världen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mer än dubbelt så många män än kvinnor tar livet av sig.
Är inte det den viktigaste jämställdhetsfrågan?

https://mind.se/om-sjalvmord/fakta-om-sjalvmord/