09 juni 2013

Sirapskakor och kanaler

Det är städer som gäller och några står i särklass. New York,  Berlin, Tel Aviv, Köpenhamn. Där skulle jag kunna leva mitt liv om jag nu någon gång ville överge mitt hemma: Malmö och Göteborg. På landet eller i mindre samhällen skulle jag inte fungera alls. Jag vill gå på gator och springa i parker. Jag vill cykla och åka spårvagn. Jag vill ha service och människor omkring mig. Sån vet ni att jag är. Amsterdam är också en stad värd att vistas i. Liberal och skön, ja, jag vet, lite väl liberal i vissa avseenden. Nu kan man resonera om alkohol och cannabis och varför det ena är så godkänt och fint, men vi släpper det. Amsterdam, tårar i Anne Frank-huis och kanalernas lugna mörka vatten och tusentals pinglande cyklar och spårvagnarnas sköna gnisslande. Ja, det tilltalar mig storligen. Mångkultur och det vackra språket. Ja, dit kom jag tillbaks. För femte gången, tror jag och det är samma varje gång och ändå nya upplevelser. Men sirapskakor och pomfritt med majonäs är en stående ingrediens. Och en och annan sill.

Inga kommentarer: