02 juni 2013

Löpning gör mig till en bättre människa

Läser förstrött om alla fina resultat som flera bekanta fått på stockholmsmaran. Stort grattis till dem, själv får jag ytterst modesta tider i dessa dagar. Kanske är det stigande ålder, men ännu mer handlar det om att jag ganska enkelt inte gör det som krävs för att få tider under säg 3.50. För mig är löpning något annat, det är att klara huvudet och driva ut stresshormoner. Det är - medger jag - att bli en smula snyggare än annars och hälsovinsterna är stora. Det får däremot inte bli ett fängelse av måste, det är inget jobb som ska göras. Mina favoritlopp är Göteborg av känslomässiga skäl, Berlinmaran för att den är så skön och för att Berlin bleibt Berlin. Och så Lidingö när hösten tar sina första stapplande steg och färgar om löven och ger oss underbara dofter av jord. Jerusalem var för tufft, men det var Israel,  landet som träffat. mitt hjärta mer än något annat.
Jag snörar på mig mina snygga Asics med en viss regelbundenhet och sticker iväg ut. Jag följer inga planer längre, det får gå på impuls. Jag har har inga löparprylar annat än bra skor och kläder i funktionsmaterial. Fötterna slår i asfalt och grus och bygger upp mig. Fåglarna kvittrar så här års, men på vintern är det kallt och stilla. Löpning gör mig till en bättre människa.

Inga kommentarer: