27 juni 2013

Girig och ansvarslös?

Jag tror att de ord vi väljer för att beskriva våra motståndare säger mer om oss än om dem. Ju hårdare och mer avhumaniserat vi beskriver de andra, desto mer visar vi vår egen bristande självkritik och oförmåga att se att även människor vars åsikter vi djupt ogillar, faktiskt vill det bästa för världen. Som politiker och människa vill jag försöka komma överens med så många som möjligt. Jag kan inte påstå att jag lyckats så väl med det genom historien. Snarare har jag fått folk emot mig helt i onödan. Jag har varit kass på att vårda relationer, men jag försöker bättra mig. Ett sätt är att lyssna på människor från helt andra miljöer och kulturer än den egna. Folk som är helt olika. Men vissa strider får jag ta. När en vänsterpartist beskriver mina partivänner i regionen som giriga och ansvarslösa och mer än bara antyder att de gröna medvetet för en politik som dödar människor, då är jag på banan. Det är inte okej att påstå så om någon, även om påståendet som sagt säger mer om den som skrev texten än dem som anklagas. Det är viktigt hur orden faller, det är aldrig en bisak. Det står aldrig något mellan raderna, inget är underförstått, de ord du formulerar gäller bokstavligen. Nu verkar det ju lyckligtvis som om de hårda orden inte vinner så mycket gehör hos folk i allmänhet. Människor föredrar i längden såna som berättar vad de älskar, framför såna som berättar om vad eller vilka de hatar. Folk är så smarta att de förstår att My way or the highway inte gäller. Ytterst få politiker som når ansvarig ställnig är förresten giriga och ansvarslösa. Man kommer inte så långt med det. Ödmjukhet och respekt är ett väldigt mycket bättre recept för framgång

1 kommentar:

Ensamma mamman sa...

Bra skrivet! Jag är själv inte politiskt aktiv, men jag har alltid undrat varför vissa politiker rackar ner på varandra så aggressivt. Det känns inte trovärdigt - bara hämndlystet!