10 april 2013

Som om han vore mindre vetande

Jag sitter i köket och äter ostmackor. Nere på gården verkar vårbruket ha börjat; nån maskin rensar ogräs eller vad det nu är. Snart ska jag sätta mig på cykeln och sticka några kilometer österut för att jobba som jag gör. I morgon ska vi sticka till Stenshuvud och idag fortsätter vi Astrid Lindgren-temat. Försvenskning, skulle några kalla det; de som ser Rosengård som något exotiskt. Ett medeltida baklavasamhälle  fast med audis och iPhones. Själv vägrar jag att se det så. För mig är orden om att ingen unge ska lämnas kvar en sanning. Jag ger inte upp på nån och jag vill att de ska få visioner och drömmar som sträcker sig utanför fotboll, hiphop och bidragsberoende. Och de ska veta saker om det samhälle de fötts att leva i.

Jag ser alla människor som lika värdefulla och ställer samma krav på oss alla. Det är således aldrig förståeligt att medeltida värderingar lever kvar, aldrig möjligt att legitimera korkade sedvänjor eller rasism, oavsett hur det paketeras. Så tala inte med mig om den där politikern som om han vore mindre vetande. Han får som du och jag stå för sina handlingar och för att han gett rena rama nazister en plattform att ostört breda ut sina förfärliga ideer. Det är samma regler för alla. Ingen ska ursäktas, undantas eller lämnas kvar.

Inga kommentarer: