07 februari 2013

Gå aldrig med i drev, så slipper du bli näthatare.

Bli aldrig en i gänget. Dunka aldrig rygg. Retweeta gärna, men aldrig på ett mobbande sätt. Skriv aldrig anonymt.Några få enkla regler räddar dig från att bli näthatare, från att skriva sånt du ångrar och göra människor ledsna. Troligen får du också mer gehör för dina synpunkter om du håller dig utanför gruppen. För jag tror inte det handlar om höger, vänster, män eller kvinnor, utan om gruppsykologi. Det är tyvärr inte sant att det bara handlar om högerextrema som hatar kvinnor och vänsterfolk, även goda krafter blir jävulska i rätt eller fel sammanhang. Skillnaden är att jag som man slipper sexuella tillmälen. Jag kallas bara idiot, liberal och arabhatare. Och barnamördare.
När V-Malmös ordförande blockade mig för att sen hetsa mot mig bakom min rygg och när en palestinaaktivist beskyllde mig för att vilja döda barn var det för att bli omklappad av gänget, knappast för att påverka min ståndpunkt. Samma sak när en rasist på flashback ville sätta en kula i huvudet på mig för att jag medverkat i ett beslut om att tilldela en islamsk församling mark till en moské. Små människor med svag självkänsla i grupp. Värre blir det inte. Uppdrag granskning visade med några enkla exempel på hur illa det kan gå. Snälla människor blev till idioter. Det går att undvika.

Inga kommentarer: