18 januari 2013

Ni som följer med i dreven.

Igen. Nästan helt ensam cyklar jag genom världen. Att gilla Jan Josefssons granskning av begreppet barnfattigdom är enligt hela drevet att ge sig på dem som ligger, att stödja nyliberalism och konservatism (samtidigt, trots att det är olika ideologier) och på kaffelatteborden i de välordnade kvarteren sitter yrkesvänster och salongsradikal och nickar instämmande. Ute i Rosengård är det en annan femma, vi ser det vi ser, hur nästan alla klarar livhanken och lyckas både klä och mätta sina ungar. Det betyder inte livet är frid och fröjd. Behoven är många och stora, det har jag skrivit om tusen gånger. 
Men det är en sak vad man tycker i en sakfråga, äcklet jag känner är när inkvisitionens svärd viner genom alla sociala medier och hela gänget hänger på som flåsande hundar. Det vore så jävla lätt att ta steget dit och räknas in. Men jag har turen att vara en som helskinnad tog mig igenom och ur mobbing och missbruk. Jag ser och reagerar och tar alltid självständig ställning. Jag gick inte igenom det jag gjorde för att själv bli mobbare.
Och jag vet att jag borde ha hård hud, men jag blir ledsen och tappar ork. Den gamla skiten kommer tillbakafarande i full kareta och smäller till mig. Folk runt mig säger att de sociala medierna inte är världen och jag försöker säga mig samma sak.
Och ni som är med i dreven mot Janne Josefsson, mot Israels rätt att försvara sig, mot mig, mot centerns ideprogram, mot allt som sticker ut.och inte är vänsterljummet latte, vilka drev hade ni varit med i i andra tider, tro? Hade ni varit med i det tidiga femtiotalets böghets, hade ni protesterat mot judeimporten 1939? Möjligen, rent av sannolikt. I grupp blir de snällaste till viljelösa dumhuvuden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Men att kritisera UG sätt att hantera fakta och vinklar, att välja bort medverkan från forskare och istället sätta upp en kamera på torget är sund kritik, eller är det också att gå i drevet...

Anders sa...

Det är naturligtvis helt okej att kritisera. Man får tycka vad man vill.