28 januari 2013

"Kaos i den skånska sjukvården"

Tydligen är det en allmän sanning på många håll att sjukvården fungerar katastrofalt illa. "Åh, det är kaos", säger man och allra mest kaos är det här i Skåne. Var och en har så klart rätt till sina egna känslor. Och mina är att jag alltid blir mycket väl bemött i vården, både den privata och den som drivs i egen regi av regionen. Proffsiga syrror och doktorer har lyssnat och behandlat mig väl. Det känns till och med som om det funkar bättre nu än innan. Säkert vet jag inte allt och kanske är jag färgad av att jag känner några regionpolitiker som jag vet verkligen inte med berått mod skickar folk i döden för att hålla skatten låg. Ja, jag raljerar. Men det är så det framställs. Gärna kryddat med ord som nyliberalism och nedskärningar. För det finns en tydlig partipolitisk agenda här och då är värdeorden nödvändiga, ty de flesta till vänster om högern skyr med all rätt både nyliberalism och nedskärningar. Men att skrämma gamla mormor med nedskärningar och högerspöken är inte fint. Bättre är väl om man på ett konstruktivt sätt hjälper till att sy ihop smarta lösningar så att den skånska sjukvården blir ännu bättre.
Mina privata erfarenheter av sjukvården är som alla andras djupt knutna till den oro som man känner när man själv eller någon nära en mår kasst. Man är sårbar och ett lätt byte för sjukvårdspolitikens populister.

Det får man stå emot.

Inga kommentarer: