30 november 2012

Israels stora skuld

Jag har ingen aning om upphöjandet av Palestinas status i FN för världen närmare en fred i mellanöstern. Snarare är jag förvånad att alla tycks veta så säkert, men den delen av världen är de tvärsäkras spelplan. Tur att världen inte styrs från twitter, då skulle det bli många slagord och få förhandlingslösningar här i världen. 
Om erkännande och upphöjelse gör att de snällare palestinierna vinner över bombkastarna så är det bra, om det inte blir så är det dåligt. Så naivt formulerar jag min ståndpunkt. I huvudsak finns dock mitt hjärta hos Israel, det bara är så. Landet som reste sig ur katastrofen och slog tillbaka fem motståndararméer och som sen fått försvara sig gång på gång. Israels allra största synd är nog just det;  att man vinner över motståndarna. Därför kräver världen att de tar på sig en skuld, därför haglar resolutionerna mot det lilla landet vid medelhavets östra kust, trots att hela konflikten har sin grund i att majoriteten grannar vill utplåna det. Israel är skyldig till att ha överlevt, till att inte bebor ursäkt för din existens. Det provocerar mer än något annat.

Inga kommentarer: