07 oktober 2012

Jag är bättre, partiet är ännu bättre.

Det finns en sång från DDR:s barndom som handlar om att partiet alltid har rätt. Die Partei hat immer recht. Komiken är sorglustig; ett parti som ingen gillade eller ville rösta på fick 99, 75 procent i alla val och som fick låsa in folk med automatvapen, taggtråd och murar försökte övertyga sig själv om sin ofelbarhet. Det är så illa det kan bli. Mitt eget parti är raka motsatsen. Vi plågar oss med självprövning och bjuder in kritiker att hjälpa oss att bli bättre. Och jag går upp tidigt och springer längs Stångåns stränder och lyssnar på Peter LeMarc för att shapa upp. Men sen äter jag frukost helt utan grönsaker, så det finns en utvecklingspotential. Jag är nykter och lägger mig tidigt. Jag är en bättre människa nu och partiet är ett ännu bättre parti. Och jag tror inte jorden går under, inte än.

1 kommentar:

Anonym sa...

"canossavandring"?