16 april 2012

Västerbotten, en kärlekshistoria

Den sommaren bodde jag i Majorna, på Ekedalsgatan 12 invid Majvallen. Jag bodde på nedre plan och jag kunde höra alla som gick förbi på trottoaren och fyran körde förbi var femte minut så det skallrade i dom illa kittade fönstrena. På andra sidan gatan och spåren bodde en tjej som jag var intresserad av, men hon hade en sambo, så jag fick förtvivla i min ensamhet. Bredvid den där tjejens port fanns en liten speceriaffär och där handlade jag kaffe, bröd och mjölk och det var också där jag upptäckte västerbottensosten. Mannen i affären sa att den var god med hönökaka och gurkskivor på. Till det skulle man dricka elefantöl, tilla han, men det var fel, för elefantölen var sjukt äcklig. Nä, kaffe fick det såklart bli och det förblir det. Nu kostar västerbottensosten 150 kronor kilot och den smular sig och har sig, men den är lika god fortfarande. Så här sitter jag nu, hes av sång på Olympia och i ljudet från fläktsystemet och äter min macka med kärleksosten. Vissa saker består. En del kärlekshistorier slutar lyckligt eller inte alls.

Inga kommentarer: